Agraryzm to nie tylko doktryna ale przede wszystkim ruch społeczny. Agraryzm zakłada poszanowanie prywatnej własnościi odrzuca drogę rewolucji. Agraryzm rozwijał się na przełomie XIX i XX wieku w Europiei również w Polsce. Postulował konieczność ewolucyjnej drogi przebudowy społecznejna zasadzie demokracjigospodarczej ze szczególnymuwzględnieniem interesów rolnictwa. Ideologia agrarystyczna w Polsce zdobyła popularnośćw latach trzydziestychXX wieku, a więc w okresiegdy miał miejsce wielki światowy kryzys gospodarczy, gdy w Niemczech rozwijał się faszyzm, a w Związku Radzieckimkomunizm. Agraryści nie akceptowali żadnej dyktatury ani rewolucyjnych zmian, gdyż uważali, że rewolucjajak i dyktatorska forma rządów jedynie osłabia więzi społeczne i antagonizuje naród.
Do idei agraryzmu w swych programach nawiązywałruch ludowy podprzywództwemWincentego Witosa a później Stanisława Mikołajczyka.
WówczasLudowcyw swym programie pisali: „… Wolny wytwórca chleba, podstawy bytu ludzkiego,wszystko zawdzięcza sobie, swej pracy i współczynnej z nim przyrodzie, nikogo on nie wyzyskuje i nad nikimnie stara się panować, natomiast w pełnijest świadomy, że on właśnienajwiększe dobro wytwarza na pożytekspołeczności …”.
Rozwój społeczno – gospodarczywedług agraryzmu, to ciągłe wypieranie starych form życia społeczno – gospodarczego przez formy nowe. Wszelkirozwój i postęp życia ludzkiegow myśl tej koncepcji winien odbywać sięw harmonii z prawami przyrody, zgodnie z zasadąnarastaniadoskonalszych form na istniejącychjuż przeżytychczyli zgodnie z prawamiewolucji a nie rewolucji.
Przedmiotem zainteresowańagraryzmu jestprzede wszystkim człowiek, jegopotrzeby materialne, warunki pracy i życiaa także otaczający go świat,rolnictwo,przemysłprodukujący na rzecz rolnictwa, handelśrodkami i produktami rolniczymi, przemysł przetwórczy, usługi, nauka, oświata, kultura.
Jak pisze Stanisław Miłkowski /Agraryzm jako forma przebudowy ustroju społecznego, Kraków 1934str. 43,44,49/ - „Założeniemagraryzmu jeststworzenie ustroju dostosowanegodo natury ludzkieji powiązanie człowieka z wynikami jego pracy. Tylkobowiem w takimwypadku forma ustrojowamoże służyć człowiekowi i tylko wówczas będzie możliwość uskutecznienia w najwyższejmierze sprawiedliwości społecznej… Jednymz głównych założeńagraryzmu jest stworzenie formy gospodarowania dostosowanej do natury ludzkiej, tzn. abyczłowiekbył powiązany jakimikolwiek nićmiz wynikami swojej pracy ….. Człowiek w swej naturze ma dośćgłębokowkorzeniony instynktposiadania izazwyczajinaczejpracuje gdy ma świadomość, że owoce tej pracyprzypadną w udziale jemu samemu …”.Agraryści chcieli bywszelka pracapołączona z wyzyskiem została wyzwolona.
Zasadniczym celem agraryzmu było oparcie ludzkiej egzystencji na zorganizowanym społeczeństwie, przy poszanowaniu prawa własności i prawinnych osób. Agraryzm dostrzega możliwość wykorzystania zjawisk przyrody do potrzeb człowieka oraz jegożyciowych zamierzeń zgodnie z prawem natury.
Realne, spokojne spojrzenie na świat i życie ludzkie, wiara w człowiekai podkreślenie jego przyrodzonej skłonności do współdziałaniaw otaczającym świecie i w przyrodzie – oto dominującecechy agraryzmu.
Szkoda, że dzisiajpartie nie nawiązują dotak szczytnych idei programowych .
„Ośmielsię być mądrym. Naśladuj naturę" S. Hahnemann